صفحه اصلی / آموزش بازاریابی فروشگاه مجازی / فروشگاه اینترنتی: از ایده تا عمل

فروشگاه اینترنتی: از ایده تا عمل

در این نوشته سعی دارم به صورت بسیار خلاصه، نحوه نوشتن طرح اجرایی یک فروشگاه اینترنتی موفق را با هم مرور کنیم. پس اگر در ذهن خود ایده‌ای دارید می‌توانید گام به گام آن را به سمت اجرایی شدن پیش ببرید.

 

فناوری به شدت در حال تغییر فضای کسب و کار است و این چنین است که تجارت الکترونیکفرصت‌های بیشماری را برای کار آفرینی ارائه می‌کند. و این راهی آسان و ارزان برای ایجاد یک تجارت است. با این حال، یک طرح کسب و کار خوب هنوز هم برای ماندگاری و سودآوری هر شرکت و یا تجارت جدیدی بسیار مهم است.
در این نوشته سعی دارم بسیار خلاصه چگونگی ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق را با هم مرور کنیم. پس اگر در ذهن خود ایده‌ای دارید می‌توانید گام به گام آن را به سمت اجرایی شدن پیش ببرید.

اجزای یک طرح کسب و کار برای تجارت الکترونیک

برای راه اندازی یک کسب و کار جدید، حیاتی است که در یک بازار سودمند قرار داشته باشد. اینکه چگونه یک کسب و کار در ابتدا بتواند زنده بماند و پس از آن به سود آوری برسد نیازمند داشتن اطلاعات اولیه و برنامه ریزی قبل از اجرایی شدن آن است. حتی اگر شما از مشاورین متخصص استفاده نمی‌کنید، خودتان را مجبور کنید تا سوالات درستی از خودتان بپرسید تا از ضرر و زیان دور و به اهدافتان نزدیک شوید.

جنبه‌های مهم یک طرح تجاری عبارتند از:

فلسفه‌ وجودی شرکت:

احتمالا این سخت‌ترین قسمت نوشتن یک طرح تجاری است، شما ممکن است ابتدا بخواهید به رئوس مطالب بپردازید و سپس با چیزهای دیگری آن را تمام کنید. صبر کنید! قبل از همه ابتدا این قسمت که شامل ماموریت، رسالت، اهداف و کلیدهای موفقیت شرکت شما است را باید تدوین کنید. این موارد چهارچوب‌های تمام آن چیزی است که در مراحل بعدی از آن استفاده خواهید کرد. دقیقا یعنی پی ساختمان شما.

خلاصه برنامه اجرایی:

در این مرحله شما جزییات مهم را تشریح خواهیدکرد. اطمینان حاصل کنید که یک نمای کلی از تمامامکانات مورد نیاز برای شروع کسب و کار، خصوصیات جامعه هدف و مزیت‌های رقابتی را به خوبی ترسیم کرده‌اید. خلاصه ها همیشه برای گسترش دادن مطلب تاثیرگذار خواهند بود.

محصولات/ خدمات:

موضوع مهم بعدی قسمت مهیج کار است، شما می‌توانید، هر نوع محصول و یا هر نوع خدمتی را در تجارت الکترونیک عرضه کنید. اینها ارزش‌هایی هستند که فروشگاه اینترنتی شما آنها را عرضه می‌کند. ابتدا ما محصولات و سپس خدمات را مرور می‌کنیم.

محصولات:

نمای کلی تمام محصولاتتان مثل کیفیت، دوره عمر، تاریخ مصرف، نوع بسته بندی، موجودی انبار،توان عرضه و غیره را باید بررسی کنید. شما باید در مورد آینده محصولات نیز برنامه ریزی کنید: چه محصولاتی را باید به سبدتان اضافه کنید؟ به سمت تولید محصولات پیش بروید یا از تامین کنندگان استفاده کنید؟ چه برندهایی را می‌خواهید بفروشید؟

محصول یکی از مهمترین نکات آینده تولید نرم افزار وب‌سایت و نیز استراتژی کسب و کار اینترنتی شما است.

خدمات:

دو تفاوت مهم خدمات با محصولات این است :

یکی در غیر ملموس بودن خدمات و دیگری بی واسطه بودن خدمات بین ارائه کننده و مشتری. پس شما با محصول فیزیکی و مسائل مربوط به آن روبرو نیستید. در اینجا باید شرح خدمات، نحوه خدمت رسانی و ظرفیت خدمت رسانی خود را تدوین نمایید.

قیمت گذاری:

قیمت گذاری در هر کسب و کاری یعنی همه چیز! به دو دلیل:

اول اینکه جز فروش، تمام فعالیت‌ها هزینه‌بر هستند و دوم اینکه تغییر پذیرترین جزء از عناصر بازاریابی و کسب و کار (و در ایران!!!) است.

در این نوشته نمی‌توانیم همه جزییات را بیان کنیم پس سریع به اصل مطلب بپردازیم. هر محصول یک کف قیمت (قیمت تمام شده) و یک سقف قیمت (بالاترین مبلغی که یک نفر حاضر است برای محصول بپردازد- آخرین تقاضا) دارد و قیمتی که شما بروی محصولتان می‌گذارید بین سقف و کف قرار دارد. عوامل دیگری که باید در نظر داشته باشید: میزان عرضه و تقاضا در بازار، استراتژی‌های رقابتی وتجزیه و تحلیل قیمت گذاری رقبا.

دو چالش در بازار نو ظهور اینترنت در پیش رو دارید: اول اینکه با بازار سنتی رقابت می‌کنید و دوم باید اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید. با همه این تفاسیر باید قیمت نهایی را برای محصولات یا خدمتتان تعیین نمایید.

تجزیه و تحلیل بازار:

شما قبل از اینکه شروع به راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کنید، باید در زمینه‌ای که می‎خواهید فعالیت کنید متخصص باشید. باید یک درک درست از وضعیت کنونی بازار و فضای رقابتی آن به دست آورید و سپس به بررسی فضای رقابتی و کاری در اینترنت بپردازید. برای بررسی حال و هوای اینترنت می‌توانید از ابزارهای گوناگونی استفاده کنید. پیشنهاد من این است که برای بررسی تقاضای محصول و یا خدمت خود از Google Trends استفاده کنید، این یک ابزار قوی و رایگان است که نوسان تقاضا را در ماه‌های گذشته نیز در اختیار شما می‌گذارد.

استراتژی و پیاده سازی:

بلندمدت فکر کنید چون‌که در آینده به شدت به این بخش از طرح تجاری متکی خواهید بود. شما بهاستراتژی‌های دقیق، پیش‌بینی‌های فروش، خدمات به مشتریان و جذب مشتریان نیاز دارید. در انجام هر مرحله از برنامه خود باید مطمئن شوید که در مسیر درست قرار دارید. پس در برنامه ریزی حتما هدف‌های روشن و شفاف بگذارید.

استراتژی‌های بازاریابی:

اینجا جایی است که شما خودتان را از رقیبانتان جدا می‌کنید. شما باید یک چشم انداز روشن برای نام تجاریتان و شیوه‌ای که می‌خواهید با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید داشته باشید. بسیار مهم است که در زمانی که می‌خواهید نام تجاریتان را ایجاد و یا توسعه دهید، رسالت خود را در نظر داشته باشید و چگونه قرار است این نام تجاری، جامعه هدف را به خود جذب کند. برای بازاریابی اینترنتی نیز باید جزییات این بخش را در نظر داشته باشید. بازاریابی اینترنتی شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو، تبلیغات گوگل، تبلیغات بنری، شبکه‌های اجتماعی، داشتن یک بلاگ با محتوای مناسب و نیز جزییات بسیار دیگری می‌باشد.

برنامه‌ریزی و طراحی وب‌سایت:

در این مرحله شاید نیاز به تحقیق داشته باشید، اما دلیل اینکه ما در وب‌برندینگ مقاله می‌نویسیم برای راحتی کار شما است! (هر آنچه در اینجا مطرح می‌کنم صرفا بر اساس تجربیات من و همکارانم در ساخت و بررسی تعدادی از وب‌سایت‌های فروشگاه اینترنتی موفق و ناموفق بوده است.) هیچ ساختمان ارزشمندی بدون وجود نقشه معماری اصولی، پایه گذاری نمی‌شود پس قبل از اینکه به سراغ تکنولوژی‌ها و جزییات فنی بروید، ابتدا باید نقشه وب‌سایتی که در نظر دارید را توسط یک مشاور یا یک برنامه نویس پیاده سازی کنید. این کار با نوشتن فرآیندها و روندهای که در ذهن‌تان پراکنده است شروع می‌شود و سپس وایر فریم‌ها و قسمت‌های مختلف را ترسیم کنید. بعد از طی این مراحل به سراغ راه حل مناسب برای اجرای این نقشه باشید.پیشنهاد می‌کنم مقاله ما در مورد انتخاب شرکت طراحی وب سایت را مطالعه نمایید.

برنامه مدیریت منابع انسانی:

شما به نیروهای کمکی برای اجرای تجارت الکترونیک خود نیاز دارید. برای مدیریت منابع انسانی، شما باید همه وظایف و مسولیت‌های خود و دیگران را تعریف و تشریح کنید و مشخص کنید برای هریک از نیروها چقدر باید هزینه کنید و بدانید که این هزینه‌ها چه ارزش افزوده‌ای برای تجارت شما خواهد داشت. سپس در مورد اینکه چگونه افراد واجد شرایط را پیدا کنید و چگونه در سازمان شما رشد خواهند کرد بیاندیشید.

برنامه مالی:

این امر مستلزم کار زیادی است اما این بخش محور طرح تجاری شماست. در ابتدا باید به تفکیک هزینه‌ها و درآمدها بپردازید. در مورد هزینه‌ها و درآمدهایی که اطمینان ندارید سعی کنید میانگین بازه تغییرات را لحاظ نمایید. در طرح تجاری خود حداقل باید این موارد را داشته باشید: بودجه بندی، تحلیل نقطه سر به سر، صورت سود و زیان، صورت جریان نقدینگی و مقدار سرمایه‌گذاری. می‌دانم که شاید بعضی از شما از ریاضیات خوشتان نمی‌آید یا در مورد این که این‌ها به چه دردی می‌خورد ابهام دارید اما در آینده یک مقاله مفصل در مورد بخش مالی و استفاده از این اطلاعات برایتان خواهم نوشت.

 

برنامه‌ریزی برای خروج از بازار:

اینکه چگونه می‌خواهید از تجارت خودتان خارج شوید، به اندازه این که چگونه می‌خواهید وارد بازار شوید اهمیت دارد. سعی کنید با دیدن آینده واقعی فکر کنید:

  • قصد فروش شرکت را به یک سرمایه گذار دارید؟

  • جدول زمانی یا زمان‌بندی خاصی برای این کار دارید؟

  • امکان دارد روش کسب درآمد بهتری پیدا کنید؟

  • یا اینکه بعد از مدتی دیگر این تجارت برای شما سودآور نباشد؟

پاسخ سوالات به شما درک بهتری از تجارت می‌دهد و کمک می‌کند ضرر و زیان خود را قبل از اینکه کار شروع شده باشد قطع کنید.

سخن آخر

در آخر باید گفت که خیلی مهم است که برای شروع یک تجارت الکترونیک یک برنامه ریزی درست بر اساس بینش و درک درستی را باید داشته باشید. پاسخ به این سوالات سنگ بنای موفقیت شما را خواهد گذاشت. در موقع پاسخ به سوالات خیلی صریح و واقع بین باشید، تعبیر من این است که ظالمانه با خودتان صادق باشید.

منبع : سایت وب برندینگ

درباره علی کشاورزمنش

این مطالب را نیز ببینید!

بازاریابی محتوایی چیست؟

همه ما به دیدن تبلیغات و شعارهای تکراری، وعده و وعیدهای دروغین، بنرهای چشمک زنی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *