صفحه اصلی / اطلاعات عمومی / بازاریابی تاثیرگذار چیست؟

بازاریابی تاثیرگذار چیست؟

بازاریابی تاثیرگذار چیست؟

بازاریابی تاثیرگذار شما به‌طور روزانه چقدر از محتوای دیجیتال استفاده می‌کنید؟ چقدر به این محتوا اعتماد و برای تصمیم‌گیری در مورد استفاده از محصول/خدمات یک برند به آن اتکا دارید؟ یک تحقیق از طرف توئیتر اعلام کرده است که ۵۶% از مردم آنلاین، فقط به توصیه‌های دوستان و خانواده‌های خود برای خرید یک محصول اعتماد دارند ولی ۴۹% از شرکت‌کنندگان، به محتوای منتشرشده از طرف Influencer ها هم اطمینان دارند. اگر بتوانید با حدود نیمی از مخاطبان خود، از کانالی که به آن اعتماد دارند صحبت کنید، برند شما پله‌ی اول جلب اعتماد مشتری را با موفقیت بی‌سابقه‌ای طی کرده است. در این مطلب به ۷ راهکار برای استفاده از بازاریابی تاثیرگذار می‌پردازیم تا فرصت استفاده از این مدل بازاریابی موثر را برای برند خود مهیا کنید.

بازاریابی تاثیرگذار

Influencer کیست و بازاریابی تاثیرگذار چیست؟

منظور از Influencer کسی است که طی مدتی طولانی و با انتشار محتوای مفید شخصیت آنلاین قابل قبولی را برای خود ساخته و پتانسیل تاثیرگذاری بر نظرات و رفتار مخاطبان را دارد. محتوای منتشرشده از سوی او یک محوریت مشخص (سبک زندگی، آشپزی، مد، سفر، پزشکی و …) دارد و نظراتش در آن حوزه برای دنبال‌کنندگان قابل احترام و اطمینان است.

به فرآیند جلب اعتماد مخاطبان یک Influencer و تبدیل ایشان به مشتری از طریق نظرات او، بازاریابی تاثیرگذار می‌گویند. در واقع در این فرآیند آن پیام برند شما از طریق یک منبع مورد اعتماد و مورد علاقه به مخاطبان ارائه می‌شود. این مدل بازاریابی مدت زیادی نیست که در بین بازاریابان مطرح شده اما در همین مدت کم، نتایج شگرف آن سبب شده است که به یک بخش مهم در مجموعه فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال تبدیل شود و در حال حاضر، بسیاری از برندهای ایرانی بخشی از بودجه‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را به این مدل اختصاص داده‌اند.

مهم‌ترین نکته در انجام این مدل بازاریابی، مثل همه‌ی فعالیت‌های دیگر بازاریابی، شناخت مخاطب و ارتباط از کانال صحیح با وی است. در واقع فاز بازاریابی تاثیرگذار یافتن کسی است که بتواند سفیر خوبی برای برند شما باشد و مخاطبان او، مشتریان بالقوه‌ی شما باشند. به همین دلیل مهم است که بیشتر با انواع Influencerها آشنا شوید:

آشنایی با مدل‌های مختلف Influencerها

Influencerها را می‌توان از چند دیدگاه مختلف دسته‌بندی کرد. از دیدگاه هویتی می‌توان به ۳ دسته اشاره کرد:

تولیدکنندگان محتوای شبکه‌های اجتماعی

کسانی که شهرت اولیه‌ای نداشته‌اند و با انتشار محتوای مفید در طی زمان، مخاطبان زیادی به دست آورده‌اند. مثل مطهره حیدری، معلم زبان فرانسه که با انتشار محتوا از زندگی روزمره خود توجه مخاطبان زیادی را جلب کرده است.

افراد مشهور سنتی

اگرچه مرز بین دسته اول و این دسته هر روز کمرنگ‌تر می‌شود، منظور از این دسته کسانی است که از طریق کانال‌های غیردیجیتال مثل تلویزیون، سینما، ورزش حرفه‌ای و سیاست و … مشهور شده‌ند یبر‌اند. بهنوش بختیاری که در اینستاگرام حدود ۶ میلیون دنبال‌کننده دارد مثالی از این دسته محسوب می‌شود.

متخصصان

در هر حوزه‌ای، مدیران ارشد و رهبران فکری و افراد تاثیرگذاری وجود دارند که مخاطبان به علت تخصص ایشان و موفقیت‌های حرفه‌ای، او را دنبال می‌کنند. جادی، یکی از متخصصان حوزه IT است که در توئیتر حدود ۲۷ هزار دنبال‌کننده دارد.

البته مرز بین دو دسته اول روز به روز در حال کمرنگ شدن است. برای مثال، صدف کریمیان که در کودکی در تیزر تبلیغاتی داروگر ایفای نقش کرده بود، با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و به عنوان یکی از تولیدکنندگان محتوا، امروز دنبال‌کنندگان زیادی دارد.

چند دسته‌بندی دیگر

الف) براساس موضوع و حوزه‌ی تاثیرگذاری: بازی، سبک زندگی، مد، آشپزی، پزشکی، آرایش، عکاسی حرفه‌ای و …

ب) براساس کانال انتشار: اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، آپارات، یوتیوب، بلاگ، لینکدین و …

پ) براساس دموگرافی مخاطبان: توزیع جنسیت مخاطبان، توزیع سنی مخاطبان، موقعیت جغرافیایی مخاطبان و …

ت) براساس حجم مخاطبان: اکثریت بازارایابان این دسته‌بندی را سه‌گانه در نظر می‌گیرند: کسانی که بالای ۱ میلیون دنبال‌کننده دارند، کسانی که بین ۲۰ هزار تا ۱ میلیون دنبال‌کننده دارند و کسانی که زیر ۲۰هزار دنبال‌کننده دارند.

حال که Influencerهای موردنظر خود را انتخاب کرده‌اید به سراغ گام دوم می‌رویم و به ۶ راه مرسوم برای این مدل بازاریابی می‌پردازیم.

۶ راهکار استفاده از بازاریابی تاثیرگذار برای برند شما

راهکار اول: هدیه دادن محصولات و خدمات

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای متقاعد کردن مخاطبان به استفاده از خدمات/محصولات شما، نشان دادن آن در دست Influencerهایی است که دنبالشان می‌کنند. کسانی که مخطبانشان ممکن است مشتریان شما باشند را پیدا کنید و خدمات/محصولات خود را به صورت رایگان به آن‌ها هدیه بدهید و بهانه‌ای به آن‌ها بدهید تا احساس خوبی که از برند شما دریافت کرده‌اند را با دیگران به اشتراک بگذارند.

نکته‌ی قابل توجه این است که محصولات/خدمات شما باید به حدی به مطالب دیگر Influencer انتخابی شما مرتبط باشد که تا حد ممکن کاربران احساس مواجهه با یک تبلیغ را نداشته باشند. برای مثال، اگر یک Influencer که به علت مسافرت‌های پرماجرایش مورد توجه عموم است، با یک بلیط رایگان از برند شرکت مسافرتی شما، داستان یکی از سفرهایش را برای مخاطبان بگوید، بازاریابی شما موثرتر خواهد بود تا اینکه این بلیط رایگان را به کسی پیشنهاد دهید که مخاطبان او به علت آشپزی‌های جالبش او را دنبال می‌کنند.

یک نمونه موفق از ارسال محصولات به Influencerها، محصولات چوبی HANEEF بود که در یک بازه‌ی زمانی مشخص به دست تعداد زیادی از Influencerهای ایرانی که در حوزه‌ی سبک زندگی فعال هستند رسید و هرکدام از آن‌ها با دست‌خط خودشان عکسی به صفحه‌ی اینستاگرام اضافه کردند؛ عکس‌هایی که هم به لحاظ زیبایی بصری مخاطب آن‌ها را دوست داشت و هم موثرترین تبلیغ برای فروش محصولات چوبی تازه به بازار عرضه شده به حساب می‌آمدند.

نکته مهم

در نظر داشته باشید که لزوما ارسال هدیه و خدمات رایگان سبب معرفی برند شما نخواهد شد. بسیاری از Influencerها هدایای شما را قبول می‌کنند اما برای انتشار برند شما فقط در ازای پرداخت مبلغ مشخصی حاضر به همکاری هستند. این مبالغ برای Influencerهایی که تعداد مخاطبان خیلی زیادی دارند ممکن است با بودجه محدود بازاریابی برند شما هماهنگ نباشد، اگر اینطور بود می‌توانیدد در گام اول که انتخاب Influencer است حجم مخاطبان کمتری را مورد هدف قرار دهید. بنابراین بهتر است قبل از هدیه خدمات/محصولات با Influencerها ارتباط برقرار کنید و از روند کاری آن‌ها مطمئن شوید تا اگر قرار است مبلغی بپردازید، حساب و کتاب را انجام داده باشید و بدانید نرخ بازگشت سرمایه‌ی این بخش از استراتژی بازاریابی شما چقدر است.

راهکار دوم: پست‌های تبلیغاتی

در این راهکار شما از یک Influencer می‌خواهید که به ازای دریافت مبلغ مشخصی، به زبان خودش محصولات/خدمات شما را به مخاطبان خود معرفی کند و کانال انتشار آن هم رسانه‌ی خود او باشد. برای مثال اپلیکیشن دانرو Influencerهایی را انتخاب کرد تا با ضبط یک ویدئو از خودشان در شهر و انتشار در صفحه‌ی اینستاگرام، فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود را دنبال کند.

 

راهکار سوم: انگیزه و تخفیف

اگر می‌خواهید تلاش‌هایی که برای ارسال هدیه به Influencer کرده‌اید و احیانا مبلغی که به او پرداخته‌اید راحت‌تر به افزایش نرخ بازگشت سرمایه بینجامد، بهترین راه این است که به طور اختصاصی برای مخاطبان او یک طرح انگیزشی قرار دهید. راه حلی که بسیاری از برندهای دیجیتال انتخاب می‌کنند، امکان استفاده از محصولات/خدمات آن‌ها با استفاده از کد تخفیف اختصاصی یک Influencer است. اگر قصد استفاده از این راهکار را دارید، می‌توانید به انگیزه‌هایی خلاق‌تر هم فکر کنید. معمولا Influencerها شناخت خوبی از مخاطبان خود دارند –حداقل شناختی بیشتر از صاحب برندی که مهمان صفحه‌ی آن‌هاست- و به همین دلیل بهتر است از نظرات آن‌ها هم برای طراحی یک مدل موفق کمک بگیرید.

نکته‌ی مهم این است که طرح انگیزشی شما یک ارزش واقعی به مخاطب معرفی کند تا انگیزه او برای استفاده از محصولات/خدمات را ایجاد کند و نکته‌ی مهم‌تر این است که هرگز طرحی را مطرح نکنید که برند شما توانایی برآورده کردن آن را ندارد. زودفود و مامان‌پز به مخاطبان Influencerها کد تخفیف ۲۰%ای هدیه می‌دهند:

راهکار چهارم: برگزاری مسابقه به داوری Influencerها

اگر بخواهید بین استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی تاثیرگذار خود، راه حل میانه‌ای بیابید و این دو فعالیت بازاریابی را با هم ادغام کنید، و اگر برای شما مهم است که مردم در مورد برندتان صحبت کنند و با آن در شبکه‌های اجتماعی درگیر شوند، راهکار چهارم برای شما مناسب خواهد بود. در این راهکار، می‌توانید مسابقه‌ای طراحی کنید تا مردم در شبکه‌های اجتماعی عکس، ویدئو، متن، هشتگ و … مربوط به برند شما را استفاده کنند و بعد داوری مسابقه را به Influencerها بسپارید. محبوبیت آن‌ها در کنار تعیین جوایزی که برای مخاطبان دسته‌بندی‌شده –براساس Influencer انتخابی شما و برندتان- جذاب باشد، می‌تواند به کمک برند شما بیاید. در بسیاری از این مسابقات، خود Influencerها هم برای جذابیت جایزه‌ها وارد جریان مسابقه می‌شوند، این اتفاق حتی می‌تواند به دعوت برند شما انجام شود تا هیجان شرکت در مسابقه برای مخاطبان بیشتر شود.

 

کسب‌وکارهایی مثل رستوران‌ها، کافه‌ها و … و بسیاری از برندها، از حضور Influencerها در یک رویداد، مسابقه و یا یک دورهمی کوچک بهره‌مند می‌شوند. افتتاحیه‌ی کافه زهیر و مسابقه‌ی آشپزی واسابی از جمله نمونه‌های پر سر و صدای این راهکار هستند. در مسابقه‌ی واسابی، تعدادی از Influencerهای اینستاگرامی برای پختن سوشی دعوت شدند، دو به دو مسابقه دادند و مردم برای رای دادن می‌توانستند در این رستوران حاضر شوند. اگر کسب‌وکار شما از رویدادهای حضوری در استراتژی بازاریابی استفاده می‌کند، می‌توانید با دعوت Influencerها و پوشش حواشی رویداد در کانال‌های آن‌ها به برندتان کمک کنید.

راهکار ششم: ادغام با بازاریابی محتوایی

اگر یکی از Influencerها در زمینه‌ی آموزش موضوعی فعال است که محصولات/خدمات شما می‌توانند نقشی در آن داشته باشند می‌توانید بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی خود را بر پایه‌ی آموزش‌های او بنا کنید. فرض کنید برند شما در زمینه‌ی تولید مواد خوراکی فعالیت دارد و Influencerای در زمینه‌ی آشپزی فعالیت می‌کند. می‌توانید با صرف بودجه‌ی بازاریابی، از او بخواهید در جریان آموزش غذاها، از محصولات خوراکی برند شما استفاده کنید. یکی از بهترین نمونه‌های این راهکار توسط برند روزانه انجام شد. این برند در جریان ویدئوهای یک دقیقه‌ای آموزش غذا در اینستاگرام، به خوبی مخاطب را به استفاده از پنیرهای خود راغب کرده است.

 

چند نکته‌ی تکمیلی

اول

در حال حاضر، اینستاگرام کانال اصلی بازاریابی تاثیرگذار در ایران است و برندها هنوز به شبکه‌های اجتماعی دیگر راغب نشده‌اند. اگر محصولی تخصصی دارید، از قدرت توئیتر غافل نشوید. Influencerهای ایرانی در توئیتر اکثرا از مدل سوم هستند: متخصصان و رهبران فکری حوزه‌های دیجیتال. می‌توانید از قدرت نفوذ آن‌ها بر نظر مردم برای محصولات/خدمات خود استفاده کنید. البته در اکثریت مواقع، این Influencerها به ازای کیفیت محصول و نقش مفید آن در حوزه‌ی تخصصی خود اعلام نظر می‌کنند و پیشنهاد اختصاص مبلغ برای تبلیغ، حداقل هنوز در ایران، پیشنهاد مرسومی نیست.

دوم

از Influencerهای محلی غافل نشوید. اگر محصولات/خدمات شما مربوط به شهر یا منطقه خاصی هستند، حتما موقعیت جغرافیایی مخاطبان را در نظر داشته باشید. اگر اپلیکیشن درخواست خودروی آنلاین برای شهر خاصی منتشر کرده‌اید، Influencerهای ساکن تهران، سفیران خوبی برای این مرحله از بازاریابی شما نخواهند بود.

سوم

مراقب نظرات منفی Influencerها باشید. همانقدر که رضایت Influencerها در جریان فعالیت‌های بازاریابی به کمک برند شما می‌آید، نارضایتی و اعلام نظرات منفی در مورد محصولات/خدمات شما می‌تواند برای برندتان دردسر ایجاد کند. مسئول شبکه‌های اجتماعی شما باید همواره اتفاقاتی از این دست را زیر نظر داشته باشد و در صورت انتشار مطالب منفی در مورد برندتان، به تیم بازاریابی اطلاع دهد تا فکری برای آن بکنید.

چهارم

بازاریابی تاثیرگذار فقط به فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال و آنلاین محدود نمی‌شود. استفاده‌ی برندها از چهره‌های شاخص برای معرفی یک محصول در تلویزیون و بنرهای تبلیغاتی آفلاین هم شاخه‌ای از این مدل است.

پنجم

مثل همه‌ی فعالیت‌های دیگر بازاریابی از ارزش داده‌ها و آنالیز و بهبود کمپین خود بهره‌مند شوید. هیچ فعالیتی در بازاریابی دیجیتال نباید بدون بررسی شاخص‌های موفقیت و بهینه‌سازی در طی زمان انجام شود. این مدل بازاریابی هم از این قاعده مستثنا نیست. در شروع شاخص‌ها را تعریف کنید و در هر مرحله از همکاری Influencerها آمار و ارقام را به دقت دنبال کنید و تغییرات لازم برای نتیجه بهتر را انجام دهید.

منبع کالج تپ سل

درباره علی کشاورزمنش

این مطالب را نیز ببینید!

مشتری مداری در کسب و کار

مشتری مداری در کسب و کار:فعالان عرصه اقتصاد و کسانی که به ماندگاری جاودانه در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *